توصیه های پزشکی برای ورزشکاران روزه دار

توصیه های پزشکی برای ورزشکاران روزه دار


به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی علوم پزشکی همدان، دکتر رشید حیدری مقدم بیان کرد: ورزش باعث کاهش خستگی و ضعف عضلانی روزه دار شده و از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند و مانع کاهش میزان متابولیسم بدن می‌شود.
رییس هیات پزشکی ورزشی استان همدان ادامه داد: بهترین زمان ورزش در ماه رمضان، دو ساعت پس از صرف وعده افطار است پس باید در این وعده از خوردن غذاهای سنگین و پرخوری اجتناب کرد.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از پرخوری در وعده افطار می‌توانید با یک لیوان آب ولرم و 2 عدد خرما روزه‌تان را باز و پس از آن مقداری سوپ میل کنید، تأکید کرد: بدترین زمان ورزش قبل از افطار است.
دکتر حیدری‌مقدم بیان کرد: قبل از افطار چون ذخایر بدن خالی است، با انجام ورزش عضلات تحلیل می‌رود و فرد دچار افت قند خون و در نتیجه سردرد و سرگیجه می‌شود.
وی ادامه داد:‌ چون در این زمان بدن نیاز به استراحت دارد و آماده دریافت مواد مغذی برای ادامه بقا است، اگر استرس جدیدی به آن وارد کنیم به لحاظ جسمی و روحی آسیب می بیند.
رییس هیات پزشکی ورزشی استان همدان افزود: ورزشکارانی که در ماه مبارک رمضان به روزه‌داری می‌پردازند باید نکات مهمی را در رژیم غذایی و تمرینات ورزشی خود اعمال کنند زیرا در این ماه باید از رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی سبک به همراه خواب کافی بهره برد.
دکتر حیدری مقدم اضافه کرد: ورزشکارانی که در ماه رمضان مانند روزهای قبل از روزه‌داری، به ورزش می‌پردازند، ممکن است دچار عوارضی مانند کم‌آبی بدن، گرفتگی عضلات، کاهش قدرت، آسیب‌های مفصلی، اُفت قند خون و بالا رفتن ضربان قلب شوند که برای جلوگیری از این موارد باید از شدت تمرینات تا حد امکان بکاهند.
وی بیان کرد: تمرینات ورزشی ملایم باید 2 ساعت بعد از سحر یا 2 ساعت بعد از افطار انجام شود که بهترین ورزش برای افراد عادی پیاده روی بین 15 تا 20 دقیقه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، پرخوری در وعده‌های سحری و افطاری را بسیار مضر دانست و گفت: پرخوری باعث بروز چاقی و دیابت، افزایش سلول‌های چربی، افزایش کلسترول، بالا رفتن فشار خون، کم‌آبی بدن و آسیب به کلیه‌ها و کبد، یبوست و رفلاکس معده می شود.
دکتر حیدری مقدم، خواستار اجتناب از تناول غذاهای سرخ شده، فست‌فود، نوشابه، شیرینی، آبنبات، لبنیات پرچرب، روغن جامد، زولبیا و بامیه، کله‌پاچه و نوشیدن آب یخ شد و ادامه داد: مصرف مایعاتی مانند خاکشیر، تخم شربتی بدون شکر می‌تواند به جبران آب از دست رفته بدن کمک کند.
7526/2090

انتهای پیام /*

منبع: ایرنا / پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *