مصرف تولیدات دارویی داخلی نیازمند فرهنگ سازی است

مصرف تولیدات دارویی داخلی نیازمند فرهنگ سازی است


به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، شرکت یاد شده که در یازدهمین جشنواره و نمایشگاه نانو حضور داشت و در زمینه تولید نانوداروهایی بر پایه مسیل و لیپوزوم در پارک علمی فناوری پردیس فعالیت می‌کند، تاکنون موفق به بومی سازی سه محصول دارویی شده است.
دکتر مهناز قمی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در حاشیه برگزاری نمایشگاه نانو در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با بیان اینکه بحث نانو داروها یک بحث جدید در دنیا است، اظهار داشت: این شرکت که ابتدا فعالیت خود را با تحقیق و توسعه در مورد سامانه‌های دارو رسانی نانولیپوزومی برای درمان سرطان آغاز کرد، در حال حاضر سه نانودارو را به صورت صنعتی تولید و و وارد بازار کرده است.
وی با اشاره به تفاوت قیمتی داروی شیمی درمانی تولیدی این شرکت دانش بنیان تحت عنوان سینادوکسوزوم نسبت به نوع خارجی آن گفت: قیمت خارجی این دارو چندین میلیون تومان است در صورتی که هزینه داروی ما با بیمه تنها 70 هزار تومان است.
قمی همچنین با اشاره به داروهای تولیدی این شرکت دانش بنیان، داروی سینا آمپولیش برای درمان سالک، سیناکورکومین بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی و مکمل برای کبد چرب و دردهای روماتیسمی و همچنین داروی سینادوکسوزوم بعنوان یک داروی شیمی درمانی و برای درمان سرطان های پیشرفته را از جمله این داروها نام برد.
این فعال دارویی در خصوص دشواری اخذ مجوز بازار این داروها گفت:ما توانسته ایم بسته به نوع دارو و کاربرد آن، مجوز این سه دارو را از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کنیم که هر یک پروسه یک تا سه ساله داشته است.
وی با بیان اینکه هرکدام از این داروها ویژگی خاص دارند، افزود: به عنوان مثال داروی شیمی درمانی نانویی ما مشابه خارجی دارد و اینکه پزشک آنکولوژیست متقاعد شود که داروی تولیدی شرکت ما را برای بیمار تجویز و جایگزین نوع خارجی کند، کار زمان بر و بسیار سختی بود، البته برخی پزشکان اعتقاد به داروی ایرانی دارند و بازخورد مناسبی گرفته اند.
وی همچنین در خصوص داروی سیناکورکومین بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی و مکمل برای کبد چرب که برای دردهای روماتیسمی نیز موثر است گفت: در حال حاضر شاید بسیاری با این دارو آشنا نباشند و نمی دانند که تفاوت این دارو با کورکومین عادی چیست و لذا این یک پروسه خیلی سختی را برای ما ایجاد کرده است.
قمی از تشکیل یک تیم علمی برای مذاکره با تک تک پزشکان مرتبط به منظور معرفی ویژگی های داروی سیناکورکومین خبر داد و افزود: این دارو از فروش هزارتایی در سال به فروش 50 هزار افزایش یافته است که البته مشکل نوع محصول است که باید به پزشک شناسانده شود و کارهای بالینی و کلینیکال آن انجام شود و این مقداری زمان بر است.
وی در خصوص داروی سوم تولیدی از سوی این شرکت دانش بنیان نیز اظهارکرد: این دارو برای درمان سالک است که مشابه خارجی ندارد و البته خیلی از پزشکان اطمینان نمی کنند این دارو را تجویز کنند و معتقدند که باید خودشان امتحان کنند.
قمی افزود: البته ما مقداری با تجربه تر در خصوص این دارو عمل کردیم به طوریکه در همایش های تخصصی پوست شرکت کردیم اما بازهم می بینیم که خیلی از پزشکان از وجود آن در بازار بی اطلاع هستند و این نیاز است که بصورت رو در رو با پزشکان این دارو معرفی و شناسانده شود.
وی گفت: البته داروی سالک نمونه مشابه خارجی ندارد چراکه سالک درمان ندارد، اما آمپول هایی وارد کشور می شود که به صورت مستقیم به زخم تزریق می شود و هزینه آن حدود 5 دلار است، در حالی که داروی ما پماد است که روی زخم مالیده می شود و هزینه آن 60 هزار تومان است.
وی یکی دیگر از مشکلات اساسی تولیدات دارویی در کشور را زمان بر بودن جلب اعتماد جامعه پزشکان و مردم بعنوان مصرف کنندگان آن دانست و گفت: در کل ترویج مصرف دارویی تولید داخل نیازمند فرهنگ سازی در بین جامعه پزشکی و مردم است.
این تولید کننده دارو اظهارکرد: دولت در ابتدا باید این موضوع را برای مردم و پزشکان جا بیاندازد که استفاده از داروی ایرانی نه تنها هیج اشکالی ندارد بلکه شاید به لحاظ کیفی بهتر از نوع خارجی باشد، ضمن اینکه داروی تولید داخل به سهولت در دسترس است و اشتغالزایی جوانان کشور را بدنبال خواهد داشت.
یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از 21 تا 24 مهرماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
علمی ** 1836 **2017

انتهای پیام /*

منبع: ایرنا / پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *