چگونه فشار خون بالا را کنترل کنیم

چگونه فشار خون بالا را کنترل کنیم


متخصصان معتقدند عوامل مختلفی از جمله تغذیه نامناسب، عوامل محیطی، استرس، عوامل شغلی، مصرف زیاد نمک و چاقی از مهمترین عواملی هستند که در شیوع بیماری فشارخون بالا نقش دارند. از این رو و با توجه به اهمیت موضوع 27 اردیبهشت ماه مصادف با 17 می روز جهانی «فشارخون بالا» نامگذاری شد که فرصتی مناسب برای آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری است.
چندی پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون اعلام کرده بود که برآورد می‌شود در کشور حدود 15 میلیون بیمار مبتلا به فشار خون داشته باشیم.‏
سعید نمکی افزود: حداقل 40 درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند و این موضوع بسیار خطرناک است، این ‏افراد وقتی متوجه می‌شوند که با سکته مغزی یا قلبی به بیمارستان می‌روند یا با نارسایی کلیه باید دیالیز شوند.‏
همچنین « افشین استوار » رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود که از سال 1990 تا 2016 شیوع فشار خون بالا در ایران حدود 3 برابر شده و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد و در سال‌های آینده به 4 برابر برسد.

** فشارخون عامل مهم سکته‌های مغزی و قلبی، نارسایی کلیه و کم‌بینایی
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به عواقب متعدد فشارخون بالا اشاره کرد و گفت: فشارخون بالا از مهمترین علل سکته‌های مغزی، قلبی و همچنین نارسایی کلیه و کم بینایی است.
دکتر سید منصور گتمیری با اشاره به اینکه درچند سال اخیر فشارخون شیوع بیشتری یافته است، گفت: ارگان‌های حیاتی مانند مغز، قلب، کلیه و چشم بر اثر فشارخون آسیب می بینند، البته در فشارخون بالا همه اعضای بدن صدمه می بینند اما به ارگان های حیاتی‌تر آسیب بیشتری وارد می شود.
وی گفت: عوامل محیطی، تغذیه نامناسب، عوامل شغلی، استرس، نمک زیاد و چاقی در شیوع این بیماری بسیار نقش دارند، با کنترل عوامل تاثیرگذار تا حد زیادی می توان فشارخون را کاهش داد یا مقادیر داروی مصرفی را در بیماران کم کرد.
گتمیری به نقش ژنتیک در بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: ژنتیک و توارث در بروز بیماری فشارخون بالا نقش مهمی دارد و چنانچه پدر یا مادر مبتلا به فشارخون باشند احتمال اینکه فرزندان آنها نیز دچار فشار خون بالا شوند به مراتب بیشتر از سایرین است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برخی بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید، پرکاری غده آدرنال و اشکالات عروقی نیز می توانند در بروز بیماری فشار خون نقش داشته باشند.

** ایرانی ها بیش از 2 برابر حد مجاز نمک مصرف می کنند
گتمیری به نقش مصرف زیاد نمک در ابتلا به بیماری فشار خون بالا اشاره کرد و گفت: مصرف نمک در کشور بین 2 تا 2.5 برابر حد مجاز است و این موضوع عامل بسیار مهمی در شیوع فشارخون است.
وی ادامه داد: برخی افراد با توجه به سلایق غذایی نمک بیشتری مصرف می کنند، به عبارتی به ذائقه شور عادت کرده اند که موضوع خطرناکی است و باید این رویه را تغییر دهند.
وی بر لزوم کاهش مصرف نمک در غذاهای فرآوری شده تاکید کرد و گفت: در کارخانجات باید بر میزان مصرف نمک در هنگام تولید محصولات غذایی نظارت بیشتری صورت گیرد، در صورتی که این رویه ادامه یابد، باید منتظر شیوع بیشتر فشار خون در جامعه باشیم.

** مواد غذایی پر پتاسیم، عامل مهمی برای کاهش فشارخون بالا
گتمیری افزود: یکی از عواملی که ثابت شده با رعایت آن فرد می تواند بین نیم تا یک سانتیمتر جیوه (بین 5 تا 10 میلیمتر جیوه ) فشارخون را کاهش دهد، مصرف مواد غذایی پر پتاسیم است، گوجه فرنگی مقدار زیادی پتاسیم دارد که آن را به صورت خام یا پخته می توان مصرف کرد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیب زمینی را یکی دیگر از مواد غذایی سرشار از پتاسیم اعلام کرد و گفت: بیشتر افراد سیب زمینی را خلال و با نمک زیاد در روغن سرخ کرده و سپس مصرف می کنند، این کار هم مواد غذایی سالم را به ناسالم تبدیل کرده و هم از مقدار پتاسیم آن به شدت می کاهد.
گتمیری به مردم توصیه کرد که سیب زمینی را به صورت آبپز یا تنوری مصرف کنند تا از منبع غنی پتاسیم آن بهره مند شوند، اگر سیب زمینی به چیپس تبدیل و مصرف شود، سلامت ما را تهدید می‌کند.
وی برلزوم مصرف روزانه سبزی و میوه برای جلوگیری از بیماری فشارخون بالا تاکید کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده در طول روز 5 نوع سبزی مصرف شود.

** رژیم غذایی پرکلسیم می تواند از شیوع فشارخون جلوگیری کند
وی با اشاره به اینکه رژیم غذایی پرکلیسم می تواند از شیوع بیماری فشارخون جلوگیری کند، گفت: لبنیات منبع غنی رژیم غذایی پرکلسیم هستند که بهتر است از نوع کم چرب آن، مصرف شود، اثبات شده مصرف اینگونه مواد غذایی بین نیم تا 7 دهم سانتیمتر جیوه فشار خون را کاهش می‌دهد.
گتمیری به نقش ورزش در کاهش فشار خون اشاره کرد و گفت: از موارد دیگری که می توان برای جلوگیری از شیوع فشارخون توصیه کرد ورزش منظم در طول هفته است، 3 تا 5 روز در هفته به مدت 50 دقیقه ورزش منظم به صورت پیاده روی تند، می تواند مانع تشدید فشارخون شود.
وی با اشاره به اینکه کاهش وزن در کنترل فشارخون نقش مهمی دارد، گفت: آلودگی هوا، محیط پراسترس و حتی هیجانات مثبت هم می تواند فشار خون را بالا ببرد.
علمی 1201 ** 9014

انتهای پیام /*

منبع: ایرنا / پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *